
Als u ontdekt dat er asbest in of rond uw huis zit, is de schrik vaak groot. U wilt er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Maar let op: even snel zelf het asbest weghalen is het gevaarlijkste wat u kunt doen. Als u asbest op de verkeerde manier aanpakt, breekt u de vezels en verspreid u ze door uw hele huis en de buurt. Wat een oplossing moest zijn, wordt dan een groot gevaar voor u en uw gezin. Deskundigheid is hierbij van levensbelang.
In Nederland zijn er strenge regels voor het verwijderen van asbest. Als particulier mag u van de wet onder bepaalde voorwaarden een kleine hoeveelheid zelf weghalen (maximaal 35 vierkante meter). Dit mag alleen als het asbest stevig vastzit en niet beschadigd is, zoals bij geschroefde golfplaten. Mocht u zelf aan de slag gaan, houdt u dan aan de strikte voorschriften:
U moet dit minimaal een week van tevoren melden bij uw gemeente via het online Omgevingsloket. Soms wordt dan vooraf onderzoek gedaan of het veilig kan. Doet u dit niet, dan ben u illegaal bezig en kunt u het afval nergens legaal inleveren. Tijdens het werk moet u uzelf volledig beschermen met een wegwerpoveral en een speciaal FFP3-masker. Gebruik absoluut geen gewone stofzuiger of een hogedrukreiniger; die apparaten blazen de vezels juist de lucht in, waardoor het risico alleen maar groter wordt. Maak het materiaal altijd goed nat voordat u het aanraakt, zodat eventuele vezels niet kunnen gaan zweven. Breng het altijd direct weg naar de gemeentewerf zodat het veilig opgeslagen kan worden.
Al met al een hoop gedoe en een serieus gezondheidsrisico. Ons advies is daarom: Laat het aan een professioneel bedrijf over. Voor hen is het een routineklusje. Uw gezondheid is meer waard dan de kosten van een sanering.
Het Comité Asbestslachtoffers vindt dat de overheid burgers veel beter moet ondersteunen. Het verwijderen van asbest is duur en ingewikkeld. Veel mensen hebben het geld niet om een officieel bedrijf in te huren. Wij pleiten voor eenvoudige en betaalbare oplossingen voor iedereen. Niemand mag gedwongen worden om in een onveilige situatie te blijven wonen omdat de sanering te duur is. Verwijderen moet de standaard worden, maar wel op een manier die niemand ziek maakt. Veiligheid is een recht, geen luxe.