Verjaring asbestzaken moet nu van tafel

13 februari 2012

SP-Kamerlid Paulus Jansen wil af van de verjaring van asbestzaken. Directe aanleiding vormt een uitspraak van een Italiaanse rechtbank. Die veroordeelde vandaag twee voormalige topmensen van Eternit, producent van het kankerverwekkende asbest, tot 16 jaar gevangenisstraf. Volgens de rechter is het tweetal verantwoordelijk voor de dood van circa 3000 werknemers en omwonenden van Eternit-fabrieken in Italië.

Paulus Jansen: ‘Ik vind het onacceptabel dat asbestbazen in Nederland nog gewoon vrij rondlopen. Het is de hoogste tijd dat we de verjaringstermijn voor asbestzaken van tafel krijgen.’ In Nederland geldt een verjaringstermijn van dertig jaar voor asbestzaken, hetgeen vervolging van de verantwoordelijken zo goed als onmogelijk maakt. Immers: asbestziektes openbaren zich vaak pas na dertig jaar. Jansen: ‘In Nederland zijn sommigen geneigd om Italië af te schilderen als een bananenrepubliek. Maar qua asbestrecht zijn ze daar blijkbaar verder dan Nederland.’

Volgens SP-senator en advocaat van het Comité Asbestslachtoffers Bob Ruers kan de uitspraak in Italië grote gevolgen hebben: ‘Eternit heeft over de hele wereld dezelfde kennis en dezelfde techniek in vrijwel dezelfde fabrieken gebruikt en is daarmee in mijn ogen verantwoordelijk voor honderdduizenden dodelijke slachtoffers. Talloze mensen zijn de dood ingejaagd, terwijl het bedrijf wist van de gevaren. Dit oordeel is een echte doorbraak.’

 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *