Werkgevers wisten al in 1949 van asbestrisico

7 januari 2013

Door twee recente uitspraken van het gerechtshof in Den Haag is vast komen te staan dat werkgevers al in 1949 wisten van de risico’s van het werken met asbest.

Het hof in Den Haag bepaalde dat Wilton Fijenoord aansprakelijk is voor de asbestziekte van een oud-werknemer die tussen 1950 en 1964 bij het bedrijf werkte. In een tweede arrest luidde de conclusie dat de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) aansprakelijk is voor een oud werknemer die tussen 1952 en 1964 als bankwerker bij het bedrijf werkte.

In de arresten wordt gesteld dat beide bedrijven hadden kunnen en hadden moeten weten dat er ernstige gezondheidsrisico’s waren verbonden aan het werken met asbest. De bedrijven hebben nagelaten om hun personeel te beschermen tegen de toen bekende risico’s.

In bijna alle procedures rond schadeclaims van asbestslachtoffers speelt de discussie over de vraag wanneer werkgevers bekend hadden kunnen/moeten zijn met de risico’s van asbest een belangrijke rol. Met deze uitspraken is de grens verschoven naar 1949, het jaar waarin asbestose in Nederland werd erkend als beroepsziekte.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *